Saturday, May 29, 2010

Sekitar Lawatan Ilmiah dari PUSAT TUISYEN ANDA BESTARI

Pada 12 Mei yang lalu, kira-kira 60 orang pelajar termasuk beberapa guru-guru dari Pusat Tuisyen Anda Bestari (PTAB) telah membuat lawatan ilmiah ke lokasi Khazanah Fathaniyah. Alhamdulillah, segala perjalanan berjalan dengan lancar dan mengikut seperti yang dijadualkan. Terdapat pelbagai aktiviti-aktiviti ilmiah yang diadakan, antaranya ceramah dari Ustaz Syukri Ghazali (pentahqiq dan pentashih manuskrip Melayu), persembahan sajak, bacaan selawat, termasuk juga bacaan tahlil beramai-ramai sebelum mengakhiri majlis. 

Di kesempatan ini , kami dari Persatuan PENGKAJI dan Khazanah Fathaniyah mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih akan kerjasama majlis tersebut kepada semua pihak yang terlibat, iaitu Pn. Hamidiyah Abdul Madjid (Khazanah Fathaniyah), Ustaz Syukri Ghazali, Pn. Hajah Norida Jamal (Pengetua), juga guru-guru yang terlibat, termasuk pelajar-pelajar Pusat Tuisyen Anda Bestari, dan beberapa ahli jawatankuasa PENGKAJI yang hadir. Berikut dikongsikan antara foto-foto sekitar lawatan ilmiah tersebut untuk tatapan bersama,

 Majlis dipengerusikan oleh Setiausaha PENGKAJI, Encik Abdul Halim Muhammed.

 Ustaz Syukri menyampaikan ceramah ilmiah, berjudul "Sejarah Penyebaran Islam dan Peranan Ulama al-Jawi Dalam Penulisan Sastera Melayu Klasik".

Penyampaian sajak berjudul "Perginya Seorang Pemikir Unggul" nukilan Puan Rahmayanti Imran (Guru PTAB) yang disampaikan oleh dua pelajar yang mewakili Pusat Tuisyen Anda Bestari. 

Penyampaian cenderamata antara Pengetua PTAB, Puan Norida Jamal dan Penasihat Khazanah Fathaniyah, Puan Hamidiyah Abdul Madjid.


Semoga lawatan ini diberkati-Nya dan dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya oleh pihak-pihak terlibat. Sampai berjumpa lagi.

Illalliqa' Ma'assalamah

No comments: